Blog › Egy kis póló-történelem: Avagy hogyan is vált az életünk részévé az a bizonyos T-shirt.
Gondoltad volna? A 19. század végén, ha valaki csak úgy, önmagában viselte, az hatalmas botrányt keltett. Szigorúan a „tisztességes” öltözet alatt kaphatott helyet, ez pedig még az Egyesült Államokban is így volt. El lehet képzelni, akkor Angliában milyen szigorúan vették!
Abban azonban megegyezett a mostani formájával, hogy nők és férfiak egyaránt hordhatták.
Az eredeti pólót nem egészen úgy kell elképzelni, ahogy ma kinéznek. Sokkal inkább végig gombos bodyk voltak, amiket jórészt a férfi munkások hordtak. Nem éppen voltak hűvösek, ami télen jól jött, nyáron viszont nagyon sok kellemetlenséget okozott, így csípőnél kettévágták őket a jobb szellőzésért. Ebben a formájában még általában fehér, egyszerű, minta nélküli darabok voltak, és sokáig azok is maradtak.
Ennek a vállalatnak tetszett meg először az ötlet és látta meg benne a lehetőséget. Nem varrták újra egybe a két részt, hanem csak a felsőjét kezdték el külön reklámozni és árusítani.
1913-ra a US Navy az egyenruhájuk részévé tette a hó fehér, pamut, könnyű viseletű és jól szellőző ruhadarabot, ami még mindig alsóruházatnak számított. Ez után el kellett telnie pár évnek, hogy az Egyesült Államokban nagyjából elfogadott hétköznapi darab legyen. A 30-as, 40-es évekre jelent meg már a középiskolákban is.
1948-ig nem tudtak a grafikájával érdemben foglalkozni, tehát az egyszerű, fehér póló volt a megszokott. Ekkor viszont a republikánus Thomas E Dewey az elnökválasztási kampányához a „Dew it with Dewey” feliratú ruhákat kezdte használni, ezzel pedig történelmet is írt. – még úgy is, hogy a választást végül elbukta.
Az ötvenes évek közepén – amikorra a technikai fejlődés már lehetővé tette, hogy valamilyen szintű mintákat készítsenek az anyagokra – ez a vállalat kizárólagos jogot szerzett a Disney témájú pólók készítésére, gyártására, ez pedig hozzásegítette a T-shirt-öt ahhoz, hogy a 60-as évekre elterjedt, népszerű viseletté váljon.
Mind tudjuk, hogy Angliában szigorúak a viselkedési és öltözködési szabályok, még ma is, nem, hogy régebben. A 60-as években náluk még nem igazán volt elfogadott egy szál pólóban sétálni, sőt, ezt a fajta viselkedést lázadónak titulálták. Barbara Hulanicki divattervező volt az, aki szembe ment az árral, és olyan ruhadarabokat álmodott meg, amikkel az emberek kifejezhették a véleményüket.
A 70-es évektől az akkor népszerű zenekarok elkezdték a pólókat (később pedig mindent, ami létezik) reklám célra felhasználni. Erre igény is volt bőven, hiszen a fiatal generációk szerették volna kifejezni zenei ízlésüket, hovatartozásukat. Ki ne ismerné például a Rolling Stones nyelves logóját? Akkoriban – de a mai napig is – rengeteg felsőn találkozhattunk volna vele.
A feliratok, minták megjelenése esélyt adott arra, hogy az emberek kifejezzék önmagukat, ez pedig politikai kérdésekben is megfigyelhető volt. Vietnámi háború ellenes alkotások is léteztek, ahogy természetvédő, valamint rasszizmus ellenes is.
Meghatározó viselete volt an angliai punk mozgalomnak, amiben sokan igazolni látták, hogy a lázadó viselkedéshez tartozó elem.
Ennek ellenére a póló népszerűsége egyre csak növekedett, és ma is kirobbanthatatlanul a szekrényünk lakója. Valamilyen szinten mindig az önkifejezés eszköze volt, éppen ezért olyan jó érzés, amikor a saját elképzelésünk alapján készültet hordhatjuk.
Webáruházunkban te is megtervezheted a sajátodat, amikor pedig magadra öltöd, jusson eszedbe, milyen múltja van!